lördag 10 september 2011

Vad jag åt då och vad jag äter nu...

oj oj oj... det har ändrat sig väldigt mycket faktiskt!
för drygt ett är sedan åt jag inga grönsaker alls... kanske lite majs kunde jag få i mig men det är ju inte något som tillhör dom nyttigare grönsakerna.
jag rörde mig knappt någonting och feta såser och mycket kött och potatis, pasta och ris fanns alltid på tallriken.
sen blev jag gravid... :)
fick ett otroligt sötsug och åt ca en pollypåse varannan dag plus att jag smååt chokladkex på jobbet för att minska illamåendet och suget efter sött. inte direkt det bästa. sedan fick jag foglossning som gjorde att jag inte heller under graviditeten kunde röra på mig så mycket.
så det är inte så konstigt att jag har ca 15kg extra som jag vill bli av med.
jag gjorde en deal med Jacob om att han skulle hjälpa till att försöka hålla dieten om jag lovade att vara öppen för att testa nya saker.
och det har fungerat sedan dess.
fram tills idag har jag provat
blomkålsris
paprika, lök svamp i ugn
räksoppa
gurka
suchccinispagetti
kokt lax
och lite annat som jag ALDRIG brukar äta annars
nu tillhör blomkålsris och paprika till den vanliga vardagsmaten :)
kanske inte låter så märkvärdigt för er men för mig är det stort att äntligen kommit över och kan nu mera äta detta utan att behöva känna hur det växer i munnen och känslan av att behöva spy smyger sig på. har varit på många middagar då det kändes pinsamt att inte kunna ta lite sallad till maten eller när någon har ansträngt sig och lagt upp maten fint på tallriken och man sitter och petar bort allt det som "anses" vara det godaste....

aja... allt går mot rätt väg och jag mår mycket bättre med mig själv och känner mig nöjd med vad har lärt mig att äta hittills.

LCHF-metoden är snabbt och lätt förenklat:
ingen pasta,ris eller potatis
inga rotfrukter
inget socker

man får äta feta såser
grönsaker ovan jord
mycket kött
grädde, turkisk yoghurt och bär är typiska ingredienser till frukost
gärna mycket ägg och bacon, fetaost och liknande är bra
nötter och ölkorv är bra som snacks

denna metod ska även minska sötsuget vilket jag absolut tycker att det har gjort för mig!

detta får räcka som en start så återkommer jag när jag sovit några timmar
godnatt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar